Oferta terapii i diagnozy
Diagnoza Integracji Sensorycznej
Terapia Integracji Sensorycznej przeznaczona jest dla dzieci, których układ nerwowy ma problem z prawidłowym odbieraniem, dopasowaniem, równoważeniem oraz różnicowaniem bodźców płynących ze świata zewnętrznego oraz naszego ciała. Zaburzenia procesów integracji sensorycznej mogą skutkować problemami w uczeniu się, niezgrabnością ruchową, zaburzeniami emocjonalnymi. Przed przystąpieniem do terapii należy wykonać szczegółową diagnozę w celu określenia rodzaju problemów oraz zaplanowania postępowania terapeutycznego.
Diagnoza Integracji Sensorycznej składa się z kilku elementów, które pozwalają na zgromadzenie i zestawienie ze sobą jak największej ilości informacji o procesach integracji sensorycznej u badanego. Proces diagnozy rozpoczyna szczegółowy wywiad z rodzicami na temat rozwoju i funkcjonowania ich dziecka. Na kolejnych spotkaniach przeprowadza się obserwację swobodnej aktywności dziecka na sali do Terapii Integracji Sensorycznej, aby zaobserwować specyficzne zachowania dziecka i jego potrzeby płynące z układów zmysłowych. Kolejnym etapem jest wykonanie prób Obserwacji Klinicznej oraz standaryzowanych Południowo-Kalifornijskich Testów Integracji Sensorycznej, które wykonuje się u dzieci powyżej 4 r.ż.
Proces diagnozy Integracji Sensorycznej trwa około 3 godzin.
Niepokojące objawy:
• Ma słabą równowagę, często potyka się, przewraca,
• Unika zabaw związanych z brudzeniem rąk,
• Ma opóźniony rozwój mowy,
• Ma problem z utrzymaniem uwagi nad zadaniem,
• Ma słabą koordynację ruchową,
• Jest wyjątkowo wrażliwy na bodźce (np. zatyka uszy),
• Ma obniżoną wrażliwość na bodźce (np.. Nie zwraca uwagi na zimno, ból),
• Szybko się męczy,
• Jest stale w ruchu,
• Ma kłopoty z samoobsługą,
• Ma kłopot z opanowanie technik szkolnych (czytanie, pisanie, liczenie),
• Nie lubi zabaw ruchowych, gier sportowych,
• Miewa odruch wymiotny podczas spożywania niektórych pokarmów,
• Chodzi na palcach,
• Niechętnie dotyka zabawek i innych przedmiotów,
• Nie lubi mycia twarzy, włosów, uszy,
• Nie lubi obcinania paznokci, włosów,
• Ma chorobę lokomocyjną,
• Nie lubi określonych tkanin ubraniowych,
• Nie ma ustalonej dominacji ręki (dot. Dzieci powyżej 4 r.ż.),
• Ma nienaturalny lęk przed wysokością, ruchem, upadkiem (lęk przed schodami ruchomymi, odchyleniem do tyłu),
• Podczas zajęć stolikowych często podpiera głowę,
• Ma problem z nauczeniem się nowych zadań ruchowych np.. jazda na rowerze,
• Nieprawidłowo chwyta kredkę długopis,
• Preferuje siedzący tryb życia,
• Ma trudności z naśladowaniem ruchów.